سئو اپلیکیشن افزایش نصب از طریق بهینهسازی استورها

بهینه‌سازی صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها در استور ASO بلاگ متریکس

با این حال روش‌هایی وجود دارد که با بکارگیری آنها می‌توانید میزان نظرات و امتیاز بالا را افزایش دهید. بسیاری از کاربران قبل از دانلود اپلیکیشن حداقل یکی از نظرات را می‌خوانند. آن‌ها از این نظرات و همچنین نحوه پاسخگویی شما به آن‌ها، می‌توانند ایده‌ای کلی از کیفیت اپ و طرز برخورد شما با کاربران بدست بیاورند. برای همین بسیار مهم است که شما به نظرات، به خصوص نظرات منفی، پاسخ بدهید و به کاربران خود اطلاع دهید که در حال پیگیری و رفع مشکلات هستید. این عمل به غیر از آن‌که نشان می‌دهد بازی یا اپ شما همواره در حال پیشرفت است، ارتباط میان شما و کاربران را نیز بهبود می‌بخشد. بهینه سازی اپلیکیشن یا App Store Optimization، اقداماتی هستش که برای بهینه‌سازی نمایش اپلیکیشن در اپ‌استورها انجام میشه، با این هدف که در عبارات یا کلمات کلیدی هدف، رتبه‌ی بالایی در نتایج جستجوی استور داشته باشیم.

اپلکیشن‌هایی که به طور مداوم آپدیت می‌کنند، بیشتر در معرض توجه مارکت‌های اپلیکیشن و مشتریان قرار می‌گیرند و ارزشمدتر تلقی می‌شوند. طبیعتاً با آپدیت هر نسخه، کارآمدتر شدن و رفع نواقص قبلی، رتبه‌بندی آن در صفحات جستجو نسبت به نسخه قبلی بهتر می‌شود. البته شایان ذکر است که بروزرسانی اپلیکیشن تنها نیمی از راه است و گام بعدی، تشویق مشتریان فعلی برای دانلود نسخه جدید اپلیکیشن خواهد بود. اما چگونه بعضی از آن‌ها هنگام سرچ بالاتر از بقیه دیده می‌شوند و دفعات بیشتری دانلود می‌شوند؟ در حقیقت ASO یا همان بهینه ‌سازی اپلیکیشن منجر به این اتفاق می‌شود. همچنین بهینه ‌سازی اپلیکیشن باعث می‌شود تعداد دانلود و نصب ارگانیک یک اپلیکیشن نیز افزایش یابد. در این مطلب به طور کامل بهینه ‌سازی اپلیکیشن و مراحل ASO را بیان می‌کنیم.

در اینجاست که تعداد دانلود و نصب‌ها مستقیماً بر رتبه شما در فروشگا‌های اپلیکیشن تأثیر می‌گذارند. الگوریتم رقص گوگل نیز یکی دیگر از الگوریتم‌ های گوگل است که عملکرد جالبی دارد. عملکرد این الگوریتم که در اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ معرفی شد، به این ترتیب است که وقتی گوگل صفحات جدید وب سایت‌ها را ایندکس می‌کند و یا تغییراتی در الگوریتم خود می‌دهد، ممکن است نتایج جستجو تغییر کند. کاری که گوگل انجام می‌دهد این است که با بازی کردن با رتبه‌های صفحات مختلف، داده‌های متفاوتی را از کاربران دریافت کرده و در نهایت به این نتیجه می‌رسد که کدام صفحه باید در رتبه‌های بالاتر قرار بگیرد. بهینه‌سازی اپ استور یعنی انجام کارهایی برای بهبود رتبه و دید اپلیکیشن شما در اپ استور. این کار باعث می‌شود که اپلیکیشن شما بیشتر دیده شده و کاربران بیشتری آن را دانلود کنند.

اپلیکیشن‌هایی که دارای امتیازها و نظرات مثبت بودند، در بالاترین جایگاه مارکت‌های اپلیکیشن قرار گرفته‌اند. اسکرین‌شات‌های موجود در قسمت توضیحات نیز مانند آیکون‌ها تاثیر مستقیمی در رتبه‌بندی اپلیکیشن در صفحه جستجو ندارند، اما باعث تشویق مخاطبان به دانلود اپلیکیشن می‌شوند. تصاویر می‌توانند گویای کاربری اپلیکیشن باشد و به مشتریان بالقوه این اجازه را می‌دهند که قبل از دانلود اپلیکیشن، خود را در فضای اپلیکیشن تصور کنند. این اسکرین‌شات‌ها باید نشان‌دهنده مهم‌ترین ویژگی‌ها، آخرین آپدیت و محبوب‌ترین قسمت‌های اپلیکیشن باشد. با توجه به اینکه کاربران مارکت‌های اپلیکیشن تعداد اپلیکیشن‌های بسیار زیادی را مرور می‌کنند، یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد تاثیر اولیه (first impression) در مخاطبان، ویژگی‌های بصری اپلیکیشن یعنی آیکون اپلیکیشن است.

در واقع ASO همان سئو برای اپلیکیشن‌هاست که با هدف رتبه گرفتن برای عبارات خاص در نتایج سرچ استورها انجام می‌شود. مهمترین استورهای اندرویدی که فرآیند ASO در آن‌ها انجام می‌شود، گوگل پلی (Google Play)، کافه بازار و مایکت هستند. با توجه به عنوان این مقاله، احتمالاً ساخت اپلیکیشین خود را به پایان رسانده‌اید و قصد انتشار آن در مارکت‌ها از جمله کافه بازار را دارید، یا آنکه به عنوان یک دیجیتال مارکتر، می‌خواهید نصب اپلیکیشن خود را افزایش دهید. شاید هم برخی از این راه‌کارها را امتحان کرده‌ باشید اما فکر می‌کنید باید روشی دیگر برای پایین آوردن هزینه هر نصب اپلیکیشن در پیش بگیرید. آیا روشی وجود دارد که بدون پرداخت هزینه، تعداد نصب اپلیکیشین خود را افزایش دهید؟ در این مطلب از آکادمی کاپریلا قصد داریم به این بپردازیم که سئوی اپلیکیشن یا ASO چیست و چگونه به افزایش نصب ارگانیک اپلیکیشن کمک می‌کند.

وقتی در یک مارکت، اپلیکیشنی نمایش داده می‌شود، چه اجزایی در معرض دید کاربر قرار می‌گیرد؟ در تصویر زیر نحوه نمایش یک اپلیکیشن در گوگل‌پلی را می‌بینیم. الگوریتم گوگل یکی دیگر از الگوریتم های گوگل است که در سال ۲۰۱۷، به‌صورت غیررسمی توسط گوگل معرفی شد. یکی از الگوریتم های گوگل که وب سایت‌های تازه راه‌اندازی شده به‌شدت با آن مشکل دارند. اما گوگل بر اساس الگوریتم سندباکس ممکن است تصمیم بگیرد تا محتواهای آن را به‌صورت موقت در رتبه‌های بالایی نشان ندهد. این فرایند به گوگل کمک می‌کند تا کیفیت و اصالت وب سایت را به مرور زمان ارزیابی کند.

این موارد به برنامه شما کمک می کند تا از طریق جستجو و محتوای مرتبط پیدا شوید. در اینجا نیازی به تکرار همان چیزهایی که توی عنوان هست نیست، بنابراین می توانید کلمات کلیدی استفاده کنید که قبلا در عنوان استفاده نکرده اید. ارائه پشتیبانی مناسب به کاربران، یکی از راه های جلب رضایت کاربران و افزایش احتمال بازگشت آنها به اپلیکیشن است. با ارائه پشتیبانی مناسب، می توانید به کاربران کمک کنید تا مشکلات خود را حل کنند و از اپلیکیشن شما نهایت استفاده را ببرند. برای ایده گرفتن برای طراحی آیکون، می‌توانید اپلیکیشن‌های برتر در زمینه خود را مورد بررسی قرار دهید و در نهایت مطمئن شوید که آیکون اپلیکیشن شما به اندازه کافی از سایر اپلیکیشن‌ها متمایز است. از این نظر، می‌توانید استدلال کنید که ASO بیشتر شبیه بهینه سازی نمایه کسب‌وکار گوگل برای نمایش در گوگل مپ است.

در این بخش به مهمترین پارامترهایی که برای بهینه‌سازی اپلیکیشن در استور اندرویدی کافه‌بازار (CafeBazaar) و مایکت (Myket) وجود داره اشاره می‌کنم. تغییر و تنظیم این پارامترها از طریق پیشخان کافه‌بازار به آدرس pishkhan.cafebazaar.ir یا پنل توسعه دهندگان مایکت به آدرس developer.myket.ir قابل انجام است. در ادامه به مهمترین پارامترهایی که برای بهینه‌سازی اپلیکیشن در استور اندرویدی کافه‌بازار (CafeBazaar) وجود داره اشاره می‌کنم. موارد زیر از طریق پیشخان کافه‌بازار به آدرس pishkhan.cafebazaar.ir قابل تنظیم هستن. پیدا شدن اپلیکیشن شما برای کاربران از میان میلیون ها برنامه یکی از دشوارترین چالش ها برای توسعه دهندگان و صاحبان اپلیکیشن های اندروید یا iOS است.

مطابق معمول، گرفتن بک لینک‌های با کیفیت عضو جدایی ناپذیر هر پروژه بهینه‌ سازی و سئو می‌باشد. اولین گام برای این کار، ساخت یک لندینگ پیج در سایت خودتان و درج لینک دانلود و نصب اپلیکیشن در اپ استورها در آن می‌باشد. در مراحل بعدی، باید از سایت‌های با کیفیت و دارای اعتبار دامنه بالا جهت گرفتن بک لینک کمک بگیرید. خرید رپورتاژ آگهی از سایت‌های مرغوب، گزینه مناسب و پر بازدهی برای این روش می‌باشد. اغلب مشتریان موبایل به دنبال اپلیکیشن‌هایی هستند که همواره در حال بهینه‌سازی و آپدیت بر اساس نظرات کاربران هستند.

به عنوان مثال، با استفاده از نام “مامان‌پز” برای اپلیکیشن سرویس غذا به جای نام‌گذاری اپلیکیشن با عنوان “منوی متنوع محلی، ایرانی و خارجی غذا” باعث ماندگاری بیشتر و حرفه‌ای‌تر جلوه کردن شما خواهد شد. از کاربران بخواهید به اپلیکیشن شما امتیاز دهند و نظر خود را درباره آن بیان کنند. تبلیغات نصب اپلیکیشن با دیما، از مزایایی همچون قیمت مناسب و به صرفه بودن، تنوع در فرمت‌های تبلیغاتی، گستردگی شبکه تبلیغاتی، بهینه‌سازی هدفمند و ارائه گزارش‌های تحلیلی و دقیق برخوردار است. جزییات نقش مهمی در سئوی اپلیکیشن دارند، بنابراین حتماً کلمات کلیدی مختلف، اسکرین‌شات، ویدیوی معرفی، عنوان، توضیح و… را به سبک‌های مختلف و با جزییات مختلف را با کمک تست A/B ارزیابی کنید و تاثیرگذاری هر یک را بسنجید. در مارکت‌های دیگر ممکن است اجزا با ترتیب متفاوتی نمایش داده شوند یا بخش‌هایی مازاد یا کمتر از این موارد وجود داشته باشد.

یکی از چیزهایی که در افزایش تعداد دفعات دانلود، رتبه و سئو اپلیکیشن شما مؤثر است؛ بک لینک سازی باکیفیت بر روی صفحه دانلود و نصب اپلیکیشن در اپ استور از طریق سایت های دیگر است. همچنین با خرید رپورتاژ آگهی از سایت های معتبر و دارای اعتبار دامنه بالا می توان بازدهی مطلوبی دریافت کرد. طراحی بصری شامل آیکون، اسکرین‌شات‌ها و ویدئوهای تبلیغاتی اپلیکیشن می‌شود. طراحی حرفه‌ای و جذاب می‌تواند تأثیر زیادی بر تصمیم‌گیری کاربران برای دانلود داشته باشد. کاربران معمولاً به‌صورت بصری تصمیم می‌گیرند که آیا اپلیکیشنی را دانلود کنند یا خیر، بنابراین داشتن یک آیکون خلاقانه و اسکرین‌شات‌های واضح و باکیفیت از رابط کاربری اپلیکیشن بسیار مهم است. بهینه‌سازی طراحی بصری در کنار استفاده از تبلیغات بنری در کافه بازار، نرخ تبدیل کاربران را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

تصاویر و ویدئوهای جذابی ایجاد کنید، امتیاز و نظرات کاربران را دریافت کنید و اپلیکیشن خودتان را به‌روز نگه دارید. این موضوع باعث می‌شود که اپ استور اپلیکیشن شما را اپی با کیفیتی تلقی کرده و رتبه آن را در نتایج جست‌وجو بهبود می‌بخشد. تیم کیان تجارت بعد از طراحی اپلیکیشن دیجی حق اقدام به بهینه سازی آن در مارکت های مختلف کرد. اگر کلمه کلیدی وکیل آنلاین را در مارکت های مختلف جستجو کنید، اپ دیجی حق را در رتبه های بالا مشاهده خواهید کرد. شما برای دریافت نتیجه بهتر باید لینک دانلودی را در وب سایت خود برای اپلیکیشن بگذارید؛ اپلیکیشن نیز باید به گونه ای طراحی شود که سایر رسانه ها درباره آن حرف بزنند.

بهینه سازی اپلیکیشن برای اپ استور یا App Store Optimization یا ASO مجموعه‌ اقداماتی هستش که برای بهینه‌سازی نمایش اپلیکیشن در اپ‌استورها انجام میشه. هدف اصلی ASO، بهبود رتبه در نتایج جستجوی استورها و افزایش دانلودهای ارگانیک هستش. در واقع با بهینه سازی اپ استور، به دنبال این هستیم که در عبارات یا کلمات کلیدی هدف، رتبه‌ی بالایی در نتایج جستجوی استور داشته باشیم. ASO یا App Store Optimization نیز چیزی شبیه سئو است، اما در این روش شما اپلیکیشن خود را برای گوگل پلی یا فروشگاه اپلیکیشن های گوگل بهینه سازی می کنید. در این کار به بیشتر و بهتر دیده شدن آن کمک می کند؛ در نتیجه تعداد نصب اپلیکیشن شما افزایش یافته و به درآمد بهتری خواهید رسید.

بهینه‌سازی اپلیکیشن برای موتورهای جست‌وجو یا همان سئو اپلیکیشن به معنای ارتقای رتبه اپلیکیشن موبایل شما در نتایج جست‌وجوی موتورهای جست‌وجو (SERPs) است. درحالی‌که سئوی سنتی روی بهبود دیده‌شدن وب‌سایت‌ها متمرکز است، سئوی اپلیکیشن به شما کمک خواهد کرد تا اپلیکیشن موبایل شما در موتورهای جست‌وجو و فروشگاه‌های اپلیکیشن مانند اپ استور اپل یا گوگل‌پلی استور قابل کشف‌تر شود. با دقت در انتخاب کلمات کلیدی، بهینه‌سازی طراحی UI/UX و مدیریت مناسب نظرات کاربران، می‌توانید از این اشتباهات جلوگیری کنید. استفاده از ابزارهای کاربردی برای بهینه‌سازی اپلیکیشن در گوگل پلی و رعایت اصول ASO، شانس شما را برای موفقیت افزایش می‌دهد. اگر با اصول بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو یا سئو آشنایی قبلی داشته باشید، درک بهینه سازی اپ استور برای شما آسان خواهد بود.

کیان تجارت در زمینه طراحی اپلیکیشن موبایل، طراحی سایت، بهینه سازی سایت و غیره فعالیت دارد. کارشناسان حرفه ای وب سایت و اپلیکیشن موبایل این مجموعه روش ها و استراتژی هایی را برای دیده شدن اپلیکیشن شما در مارکت ها و موتورهای جستجوگر ارائه خواهند کرد تا شاهد افزایش نصب اپلیکیشن خود باشید. درست مانند SEO، که برای بهبود رتبه سایت‌ها در موتورهای جستجو استفاده می‌شود، ASO نیز به‌عنوان ابزاری برای بهینه‌سازی رتبه اپلیکیشن‌ها به کار می‌رود. این فرآیند به هر اپلیکیشن کمک می‌کند تا در جستجوهای مرتبط، در صدر نتایج قرار بگیرد و کاربران بیشتری را جذب کند. علاوه بر این، ASO نه‌تنها بر بهینه‌سازی جستجو تمرکز دارد، بلکه عواملی مانند طراحی آیکون، اسکرین‌شات‌های جذاب، توضیحات کاربردی و امتیازدهی مثبت کاربران را نیز در بر می‌گیرد. این یعنی باید بازار و مخاطب هدف خود را بشناسید، بدانید که آن‌ها چه خصوصیاتی دارند و از چه کلمات کلیدی برای جستجوی اپ های مشابه شما استفاده می‌کنند.

اگر اپلیکیشن شما کشور خاصی را به عنوان بازار هدف در نظر دارد، باید برنامه خود را در نسخه localized  یا محلی عرضه کنید. بهتر است که اپلیکیشن شما به زبان انگلیسی هم ارائه شود و برای کشور و منطقه مد نظرتان یک ترجمه از اپلیکیشن را ارائه دهید. اصولاً اپلیکیشن‌های غیرانگلیسی رقیب کمتری دارند و دستیابی به بازار برای آنها ساده‌تر است. استفاده از فراخوان‌های جذاب و واضح، مانند "همین حالا نصب کنید!" یا "امروز تجربه کنید!" در توضیحات اپلیکیشن، کاربران را به دانلود تشویق می‌کند. این ابزار داده‌های دقیقی ارائه می‌دهد تا بتوانید بهینه‌سازی ASO را مؤثرتر انجام دهید. با Mobile Action می‌توانید روند تغییرات کلمات کلیدی و رتبه‌بندی را پیگیری کنید.

در حال حاضر، 31 درصد از درآمد اپلیکیشن‌‌ها توسط مصرف‌کنندگان آمریکای شمالی ایجاد می‌شود. 72 درصد از سایر مردم جهان که زبان مادریشان انگلیسی نیست، ترجیح می‌دهند هنگام خرید از زبان اصلی کشور خود استفاده کنند، حتی اگر به زبان انگلیسی مسلط باشند. راه‌حل‌ها و ابزارهای بیشماری برای ترجمه کم‌هزینه و ارائه سرویس‌های محلی وجود دارد که قابلیت ترجمه عنوان، کلیدواژه‌ها، توضیحات و اسکرین‌‌شات‌ها را به زبان مورد نظر شما دارند. کاپریلا، به عنوان یک سرویس تبلیغات کلیکی هدفمند، با مناسب‌ترین هزینه، بالاترین کیفیت و بازدهی از تبلیغات را ایجاد میکند. از سوی دیگر، کاپریلا با نمایش محتوای مناسب و مرتبط با صفحه به صفحه یک وبسایت، بیشترین درآمد از تبلیغات را برای وبسایتها ایجاد میکند.

به عنوان مثال در گوگل‌پلی در قسمت پایین عنوان developer name گفته می‌شود اما در اپل‌استور به آن زیرعنوان (subtitle) اطلاق می‌شود. یا به عنوان مثالی دیگر گوگل‌پلی اخیراً در کنار بخش ویدیو و اسکرین‌شات معرفی اپلیکیشن، امکان قرار دادن توضیح صوتی را هم فراهم کرده است، در حالی‌که در مارکت‌های دیگر هنوز این امکان وجود ندارد. از طرفی باید بدانیم که هر یک از اپ‌استور‌ها برای محتوای این اجزا به لحاظ تعداد کاراکتر، حجم و فرمت قوانین و محدودیت‌های خاص خود را دارند. تاثیر ASO بر موفقیت اپلیکیشن به عوامل مختلفی مانند کیفیت اپلیکیشن، استراتژی بازاریابی و رقابت در بازار بستگی دارد. با این حال، ASO یک ابزار قدرتمند برای افزایش ترافیک ارگانیک، بهبود نرخ تبدیل و ultimately, افزایش درآمد اپلیکیشن شما به شمار می‌رود.

با این حال باید در نظر داشت که از بهینه سازی موتور جستجو یا سئو در بستر صفحات وب استفاده می‌شود، در حالی که بهینه سازی اپ استور برای اپلیکشین و بازی‌ها در بستر اپ استورها انجام می‌گیرد. هدف اصلی سئو بالا بردن ترافیک وبسایت و هدف اصلی بهینه سازی اپ استور، افزایش دانلود برنامه یا بازی. در بهینه سازی موتور جستجو شما باید روی عنوان مقاله تمرکز کنید ولی در بهینه سازی اپ استور روی نام اپ یا بازی خود. در سئو، نوشتن عناوین و بدنه محتوا مهم است و در بهینه سازی اپ استور نوشتن توضیحات برای بازی یا اپ. با این حال برای هردو، توجه به کلمات کلیدی، نحوه انتخاب آن‌ها و وجود عکس‌ و ویدیوهای جذاب بسیار مهم و تعیین کننده می‌باشد. ASO مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و استراتژی‌هاست که با هدف بهبود جایگاه اپلیکیشن شما در نتایج جستجوی اپ استورها و افزایش نرخ دانلود ارگانیک به کار گرفته می‌شود.

آگاهی از این عبارت‌ها و به کارگیری آن‌ها باعث می‌شود اپلیکیشن شما سریعا در جست‌وجوها پیدا شود و در اختیار مخاطب هدف قرار بگیرد. از کلمات کلیدی در عنوان اپلیکیشن، توضیحات برنامه و متن‌های درون اپلیکیشن نیز استفاده کنید. همچنین باید این نکته را هم در نظر داشته باشیم که دسترسی به فروشگاه‌های جهانی اپلیکیشن و به ویژه گوگل پلی، در سال‌های اخیر برای ایرانی‌ها محدود شده است. بر این اساس، بیشتر کاربران ایرانی برای دریافت اپلیکیشن‌های خود به فروشگاه‌های اپلیکیشن ایرانی همچون کافه بازار و مایکت مراجعه می‌کنند. البته توجه کنید که مخاطب در موبایل در حال جستجو است و هنگام تایپ از عبارات خیلی طولانی هم استفاده نمی‌کند. همچنین به یاد داشته باشید که اپ‌استورها محیط پویایی دارند بنابراین به طور مداوم باید مارکت و رقبای خود را در آن‌ها بررسی کنید و در صورت نیاز کلمات کلیدی خود را تغییر دهید یا ویرایش کنید.

در صورتی‌که تعداد این گزارش‌ها از یک وب سایت زیاد شود، تحت تأثیر این الگوریتم قرار گرفته و دچار کاهش رتبه می‌شود. سئو و ASO زمانی بهترین عملکرد را دارند که توسط شبکه‌ای از پلتفرم‌ها و صفحات پشتیبانی شوند که حضور آنلاین آن‌ها را بهبود می‌بخشند. توصیه می‌شود با ایجاد یک وب‌سایت و یک صفحه فرود اختصاصی برای اطلاع‌رسانی به مشتریان بالقوه در مورد اپلیکیشن خود آغاز کنید. همان‌طور که گفته شد، سرعت بارگذاری بالا برای حفظ بازدیدکنندگان در وب‌سایت شما به‌اندازه کافی برای تبدیل لیدها به فروش ضروری است. اینجاست که پست‌های وبلاگ وارد می‌شوند، زیرا آن‌ها به مشتریان محتوای آموزشی ارائه می‌دهند که بازدیدکنندگان را درگیر و حفظ می‌کند. کمپین‌های تبلیغاتی در پلتفرم‌هایی مثل گوگل ادز و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به شما کمک کنند تا اپلیکیشن خود را به کاربران بیشتری معرفی کنید و الگوریتم‌های گوگل پلی را تحت تاثیر قرار دهید.

این به فروشگاه‌های اپلیکیشن کمک می‌کند تا تعیین کنند که آیا کاربران پس از نصب برنامه شما تجربه مثبتی از آن کسب می‌کنند یا خیر. سیگنال‌های تبدیل به فروشگاه‌های اپلیکیشن می‌گویند که مشخصات شما کاربران را ترغیب می‌کند تا برنامه شما را دانلود کنند. این یک شاخص قوی است که نشان می‌دهد چرا اطلاعات شما باید باید جستجوهای مرتبط بهینه‌سازی شود. در ادامه وقتی قصد آشنایی بیشتر با اپلیکیشن را داشته باشیم توضیحی جامع درباره آن و محتوای نظرات کاربران نمایش داده خواهد شد. در انتهای صفحه نیز اطلاعات کامل developer برنامه و لیستی پیشنهادی از برنامه‌های مشابه یا مرتبط با این اپلیکیشن در دسترس کاربر قرار خواهد گرفت. دزد دریایی یکی از الگوریتم های گوگل است که هدف آن مبارزه با نقض قانون کپی رایت (Copyright) است و در سال ۲۰۱۲ معرفی شد.

با Split Metrics می‌توانید بفهمید کدام طراحی یا توضیحات کاربران را بیشتر به دانلود ترغیب می‌کند. همان‌طور که بالاتر توضیح داده شد، اولین قسمت از اپ شما که مخاطب با آن رو به رو می‌شود، آیکون بازی یا برنامه است. طراحی آیکون باید به صورتی باشد که توجه مخاطب را به خود جلب و او را مشتاق به کلیک به روی آن کند. قبل از اینکه به تکنیک‌های سئوی اپلیکیشن با یکدیگر نگاهی بیندازیم، اجازه دهید ببینیم کاربران موبایل چطور از طریق گوگل با اپلیکیشن شما روبه‌رو می‌شوند. ‌ اگر با سئو اپلیکیشن موبایل آشنا نیستید، نگران نباشید؛ چراکه در این مقاله قرار است همه‌چیز را برای شما روشن کنم.

در اکثر فروشگاه‌های اپلیکیشن، آیکون اپ شما از نظر بصری برجسته‌ترین عنصر در صفحات نتایج و فهرست‌های پیشنهادی است. سیگنال‌های اعتبارسنجی مثبت (درگیری قوی، بررسی‌های مثبت و غیره) یک شاخص قوی‌تر هستند که به فروشگاه‌ها کمک می‌کنند تا اپلیکیشن شما را به کاربران مشابه نشان دهند. برای اطلاع از آخرین الگوریتم های گوگل و تغییراتی که در نسخه‌های قبلی الگوریتم‌ها ایجاد شده‌است، می‌توانید به سمینارهای رسمی گوگل و همچنین صفحه‌ی گوگل ویژه‌ی توسعه دهندگان وب مراجعه نمایید. با مطالعه ادامه این مقاله، دانش و مهارت لازم را برای بهینه‌سازی ASO اپلیکیشن خود و افزایش شانس موفقیت آن در دنیای رقابتی امروز به‌دست خواهید آورد. با اینکه به زبان عامیانه گفته می‌شود، ASO همان سئوی اپلیکیشن‌هاست، ولی این گفته صد در صد درست نیست و شباهت‌ها و تفاوت‌هایی وجود دارد. معمولاً 4 تا 8 هفته زمان می‌برد تا الگوریتم‌های گوگل پلی تغییرات ASO را اعمال کنند و نتایج مشاهده شوند.

با بهبود رتبه اپلیکیشن در فروشگاه‌های اپلیکیشن و افزایش دیده‌شدن آن، کاربران بیشتری بدون نیاز به کلیک روی تبلیغات جذب می‌شوند. علاوه بر این، ترکیب ASO با تبلیغات هدفمند در پلتفرم‌هایی مانند گوگل پلی و کافه بازار، تأثیر قابل‌توجهی بر نرخ نصب‌های ارگانیک و غیرارگانیک دارد و در نهایت هزینه‌های بازاریابی را کاهش می‌دهد. حدود ۲۷ درصد مردم اپلیکیشن‌های موبایل مد نظر خود را از طریق جستجو در گوگل و ۴۰ درصد نیز از طریق جستجو در اپ استورها نصب می‌کنند. این یعنی اپ شما حدود ۶۷ درصد از آمار نصب خود را مدیون جستجوی کاربران در گوگل و اپ استورهای مختلف می‌باشید. پس باید بهینه ‌سازی اپلیکیشن موبایل خود را در هر یک از این دو فضا به صورت مجزا پیاده‌سازی کنید.

یعنی دقیقا در نتایج جست‌وجوی کاربرانی ظاهر شود که به دنبال خدمات اپلیکیشن شما هستند. با توجه به اینکه دنیای امروز از انواع دستگاه‌های تلفن همراه اشباع شده است، توجه به استراتژی تبلیغات موبایلی برای حفظ هر کسب و کاری جنبه‌ای حیاتی پیدا کرده است. اما ASO چیست؟ با مطالعه این مقاله می‌توانید پاسخ این سوال را دریافت کنید. همچنین از دلیل اهمیت بهینه سازی صفحه نصب اپلیکیشن خود باخبر شده و راهکارهایی را برای انجام بهتر آن بیاموزید. الگوریتم موبایل گدون یکی از الگوریتم های گوگل است که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و تمرکز ویژه‌ای روی بهبود تجربه‌ی افرادی که از موبایل برای دسترسی به وب سایت‌ها استفاده می‌کنند. کلمات کلیدی عبارت‌هایی هستند که کاربران برای پیدا کردن اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری